
LPG
(liquid petroleum gas)
Výhody:
- veľká sieť čerpacích staníc a servisov/ montážnych stredísk
- primeraná cena prestavby vozidla na LPG ( od 1000€ ), vhodná pre dieslové aj benzínové motory
- možnosť umiestnenia nádrže do priestoru rezervy bez obmedzenia/redukcie batožinového priestoru
Nevýhody:
- premenlivá kvalita plynu - podľa výrobcu/distribútora
- spotreba LPG je vyššia ako pri prevádzke základného paliva
- prestavba dieslových motorov na LPG neprináša skoro žiadnu finančnú úsporu na PHM
- LPG nie je obnoviteľný zdroj
- koždoročne zmenšujúci sa počet továrensky vyrábaných LPG vozidiel
CNG
(compressed natural gas)
Výhody:
- Pri kúpe CNG vozidla 50% cestná daň
- Pri kúpe CNG vozidla 50% registračný poplatok (minimálne 33€)
- stála a vysoká kvalita zemného plynu plynu
- oktánové číslo 130 čo priaznivo ovplyvňuje chod, hlučnosť a životnosť motora
- úspory až 60% oproti benzíu, 40% oproti nafte, 10% oproti LPG (v závistlosti od cien PHM)
- CNG vozidlá NEobsahujú DPF filtre a AD BLUE
- o 30% tichší chod motora, bezproblémové studené a opakované štarty (oproti diesel/LPG)
- každoročne zvyšujúca sa ponuka továrensky vyrábaných CNG vozidiel
- cng nádrže minimálne uberajú z objemu batožinového priestoru
- najekologickejšia forma dopravy - nízke hodnoty emisií CO2, NOx, hluku a pod.
- aplikácia CNG/LNG (skvapalnený zemný plyn) v nákladnej a autobusovej doprave
- zemný plyn je obnoviteľný zdroj energie
- pripravované dotácie pre nákup nových vozidiel s alternatívnym pohonom
Nevýhody:
- malá sieť čerpacích staníc( ktorú pomaly rozširujeme :) )
- finančne náročná prestavba vozidiel od 2 500€ - 4 000€, (ktorú neodporúčame, kvôli neustále sa zvyšujúcej ponuke továrensky vyrábaných CNG vozidiel)
- vyššie finančné náklady pri kúpe nového CNG vozidla oproti ekvivalentu s benzínovým pohonom. (tento rozdiel každoročne klesá a priemerný rozdiel v cene sa pohybuje okolo 1 500€)
- Vizuálna inšpekcia CNG nádrží každé 4 roky
Stlačený zemný plyn respektíve compressed natural gas, skrátene CNG, je zložený z molekúl CH4. Táto kombinácia jedného atómu uhlíka a štyroch atómov vodíka má v sebe veľké množstvo energie. Zemný plyn sa taktiež používa vo vykurovacích systémoch a v plynových sporákoch.
Skvapalnený ropný plyn čiže liquefied petroleum gas, skrátene LPG, je zmes propánu (C3H8), propylénu(C3H6), butánu (C4H10), a butylénu (C4H8 ). Rovnakú zmes často nájdeme v kempingových varičoch. Presné zloženie LPG sa líši región od regiónu respektíve podľa lokality. V Nemecku sa LPG z veľkej časti skladá z propánu a propylénu ale napríklad vo Francúzsku je z veľkej časti zložený z butánu a butylénu. Práve zloženie dané zmesi znižuje klepanie motora a má vplyv na spotrebu paliva. Napríklad LPG bohatý na bután má omnoho viac energie ako LPG bohaté na propán. V zime ale musia šoféri tankovať takzvaný „zimný plyn“, ktorý obsahuje vyšší podiel propánu, pretože pri nízkych teplotách je ťažké bután splynovať.
CNG – compressed Natural Gas |
LPG – Liquefied Petroleum Gas |
CNG ( stlačený zemný plyn či bioplyn) obsahuje až 98% metánu |
LPG (skvapalnený rafinérsky plyn) obsahuje cca 50% propánu a 50% butánu (letná – zimná zmes) |
Ťažba – ropné, uhoľné, plynové ložiská |
LPG je vedľajším produktom pri spracovaní ropy v rafinériách alebo pri ťažbe zemného plynu |
Zaručená kvalitu plynu v celej Slovenskej republike ( aj v EU) |
Nejednotná kvalita, záleží na distribútorovi, zdroji |
Uskladnený v plynnom skupenstve v hrubostenných tlakových nádobách |
Uskladnený v kvapalnom skupenstve v tlakových nádobách |
Ľahší ako vzduch, voľne sa rozptyľuje, je možné ľahko odvetrať, je horľavý |
V plynnom skupenstve je ťažší ako vzduch, zhromažďuje sa v kanáloch, podzemných priestoroch, jamách, je výbušné |
Oktánové číslo 128-130 |
Oktánové číslo – 101-111 |
Parkovanie v podzemných garážach je povolené |
Parkovanie v podzemných garážach je prísne zakázané |
V súčasnosti najbezpečnejšie, najčistejšie a najúspornejšie palivo/pohonná hmota |
|
Komu odporúčame využiť CNG v doprave:
CNG odporúčame v provom rade každému kto chce byť ekologický. Pri spaľovaní CNG uniká do ovzdušia v porovnaní s naftou alebo benzínom výrazne menej škodlivín, oxidov dusíka NO x, oxidu uhličitého CO 2, pevných častíc a karcinogénnych látok.
CNG odporúčame rodinám, jednotlivcom a najmä firmám s vozovým parkom. Ktokoľvek, kto najazdí ročne viac ako 15 000km s CNG ušetrí viac ako 500€ oproti bežným PHM. Počet staníc bude každoročne stúpať či už z dôvodu našej výstavby lokálnych verejných CNG plniacich staníc alebo plánovanou výstavbou CNG/LNG verejných staníc SPP na dialničných odpočívadlách D1.
(Zdroj: https://www.eurocng.cz/o-cng/cng-neni-lpg/, http://www.cngplus.cz/o-cng/cng-vs-lpg/ )