
Volkswagen predstavil aké motory budú poháňať po roku 2020 vozidlá tejto značky. Budúcnosť je síce hlavne benzínová, viac priestoru ale má dostať stlačený zemný plyn CNG. A to v revolučnom monovalentnom (jednopalivovom) prevedení.
Motor, ktorý bude spaľovať výhradne zemný plyn, má oproti dnes používaným pohonným jednotkám niekoľko výhod. CNG má vysoké oktánové číslo, veľmi pomaly horí a je menej náchylný ku klepaniu. Preto znesie vyšší kompresný pomer a motor má tak vďaka tomu vyššiu účinnosť čiže nižšiu spotrebu. Oproti súčasnému riešeniu tak majú monofuel motory nižšiu spotrebu až o cca 10%, čo pochopiteľne vedie ku zvýšeniu dojazdovej vzdialenosti alebo príležitosti zmenšiť tlakové nádoby. Nevýhoda spočíva v tom, že je potrebná dostatočne hustá sieť CNG plniacich staníc, pretože v aute nie je žiadna benzínová rezerva.
CNG má oproti benzínu ekologickú výhodu a to v nižších emisiách oxidu uhličitého, ktorý prispieva ku skleníkovému efektu. Je to dané dvoma faktormi, jedným je vyššia výhrevnosť a druhým zloženie paliva. Chemická energia je z väčšej časti než pri benzíne viazaná na vodík, nie je v ňom toľko atómov uhlíka. Ďalšou výhodou CNG je zapáliteľnosť v širšom rozmedzí koncentrácie a zloženia zmesi. Je možné ísť na chudobné zmesi s nadbytočným podielom vzduchu. Vďaka týmto faktorom je CNG motor úspornejší ako benzínový alebo naftový.
Princíp fungovania MONO-fuel motorizácie
Pod názvom „Lean CNG Combustion“, teda „spaľovanie chudobnej zmesi CNG“ sa ukrýva motor, založený na princípe tzv. predkomôrkového dieselu. Má obrovskú kompresiu a dvojstupňové zapaľovanie – najprv sa zapáli zmes v tzv. zapaľovacej komôrke a následne vo valci. Výhodou je, že zmes môže byť veľmi chudobná, čo znamená jednak nízku spotrebu a jednak nízke emisie Nox.
Prvou lastovičkou, síce ešte nie monovalentnou ale bivalentnou (benzín/CNG) z uvedeného vývoja je nový motor 1.5 TGI Evo, ktorý VW Group nasadil do modelov SEAT Leon dostupných už tohto roku (2019). Motor pracuje v tzv. Millerovom cykle. Motor s Millerovým cyklom je preplňovaný štvortaktný spaľovací motor využívajúci výhody cyklu s predĺženou expanziou. Tým pádom je úspornejší a SEAT Leon dokáže prejsť na 17,7 kg CNG až 500km, čo je spotreba 3,54kgCNG/100km, čo je 4,24€/100km (pri cene 1,198€/kgCNG) !
Viac o novom SEAT-e : https://www.cngslovensko.sk/clanok/seat-leon-na-cng-dostal-novy-motor-1.5-tgi-evo-s%C2%A0este-vyssim-vykonom-a%C2%A0hospodarnostou
Lean CNG Combustion Video
Nám nezostáva nič iné, iba sa tešiť na aplikácie nového motora aj v ďalších modeloch ako napríklad Škoda Octavia G-Tec.
Dúfame, že v súčasnom ošiali z elektromobility sa nájde dostatok zdravého rozumu na to, aby VW Group a ostatné popredné automobilky uvádzali ďalšie CNG vozidlá na európsky trh.
CNG Slovensko, 03/2019
( Zdroj :Monitor Motor Jikov Group 9/2017http://autoperiskop.cz/leon-na-cng-dostal-novy-motor-1-5-tgi-evo-s-jeste-vyssim-vykonem-a-hospodarnosti/ )