Volkswagen vyvíja motor výhradne na CNG

Volkswagen predstavil aké motory budú poháňať po roku 2020 vozidlá tejto značky. Budúcnosť je síce hlavne benzínová, viac priestoru ale má dostať stlačený zemný plyn CNG. A to v revolučnom monovalentnom (jednopalivovom) prevedení.

Volkswagen predstavil aké motory budú poháňať po roku 2020 vozidlá tejto značky. Budúcnosť je síce hlavne benzínová, viac priestoru ale má dostať stlačený zemný plyn CNG. A to v revolučnom monovalentnom (jednopalivovom) prevedení.

Motor, ktorý bude spaľovať výhradne zemný plyn, má oproti dnes používaným pohonným jednotkám niekoľko výhod. CNG má vysoké oktánové číslo, veľmi pomaly horí a je menej náchylný ku klepaniu. Preto znesie vyšší kompresný pomer a motor má tak vďaka tomu vyššiu účinnosť čiže nižšiu spotrebu. Oproti súčasnému riešeniu tak majú monofuel motory nižšiu spotrebu až o cca 10%, čo pochopiteľne vedie ku zvýšeniu dojazdovej vzdialenosti alebo príležitosti zmenšiť tlakové nádoby. Nevýhoda spočíva v tom, že je potrebná dostatočne hustá sieť CNG plniacich staníc, pretože v aute nie je žiadna benzínová rezerva.

CNG má oproti benzínu ekologickú výhodu a to v nižších emisiách oxidu uhličitého, ktorý prispieva ku skleníkovému efektu. Je to dané dvoma faktormi, jedným je vyššia výhrevnosť a druhým zloženie paliva. Chemická energia je z väčšej časti než pri benzíne viazaná na vodík, nie je v ňom toľko atómov uhlíka. Ďalšou výhodou CNG je zapáliteľnosť v širšom rozmedzí koncentrácie a zloženia zmesi. Je možné ísť na chudobné zmesi s nadbytočným podielom vzduchu. Vďaka týmto faktorom je CNG motor úspornejší ako benzínový alebo naftový.

Princíp fungovania MONO-fuel motorizácie

Pod názvom „Lean CNG Combustion“, teda „spaľovanie chudobnej zmesi CNG“ sa ukrýva motor, založený na princípe tzv. predkomôrkového dieselu. Má obrovskú kompresiu a dvojstupňové zapaľovanie – najprv sa zapáli zmes v tzv. zapaľovacej komôrke a následne vo valci. Výhodou je, že zmes môže byť veľmi chudobná, čo znamená jednak nízku spotrebu a jednak nízke emisie Nox.

Prvou lastovičkou, síce ešte nie monovalentnou ale bivalentnou (benzín/CNG) z uvedeného vývoja je nový motor 1.5 TGI Evo, ktorý VW Group nasadil do modelov SEAT Leon dostupných už tohto roku (2019). Motor pracuje v tzv. Millerovom cykle. Motor s Millerovým cyklom je preplňovaný štvortaktný spaľovací motor využívajúci výhody cyklu s predĺženou expanziou. Tým pádom je úspornejší a SEAT Leon dokáže prejsť na 17,7 kg CNG až 500km, čo je spotreba 3,54kgCNG/100km, čo je 4,24€/100km (pri cene 1,198€/kgCNG) !
Viac o novom SEAT-e : https://www.cngslovensko.sk/clanok/seat-leon-na-cng-dostal-novy-motor-1.5-tgi-evo-s%C2%A0este-vyssim-vykonom-a%C2%A0hospodarnostou

Lean CNG Combustion Video 

Nám nezostáva nič iné, iba sa tešiť na aplikácie nového motora aj v ďalších modeloch ako napríklad Škoda Octavia G-Tec.

Dúfame, že v súčasnom ošiali z elektromobility sa nájde dostatok zdravého rozumu na to, aby VW Group a ostatné popredné automobilky uvádzali ďalšie CNG vozidlá na európsky trh.

CNG Slovensko, 03/2019

( Zdroj :Monitor Motor Jikov Group 9/2017http://autoperiskop.cz/leon-na-cng-dostal-novy-motor-1-5-tgi-evo-s-jeste-vyssim-vykonem-a-hospodarnosti/ ) 

Prázdny
Copyright © 2018 CNG Slovensko s.r.o. Všetky práva vyhradené. Ochrana osobných údajov. Webdesign vytvoril VIZUAL ®