SEAT pracuje na novom ekologickom palive, BIOMETÁN

Španielska automobilka SEAT sa obecne v posledných rokoch špecializuje na plynové pohony, predovšetkým na CNG. Pre celý koncern Volkswagen vedie ich vývoj. Jedným zo zdrojov pre takto upravené pohonné jednotky by mohol vraj byť aj biometán, ktorý sa získava práve z odpadu.

Okrem štandardných palív pre dnešné autá sa stále objavujú aj novšie cesty. Automobilový svet pod prísnou legislatívou investuje do elektromobility, vizionári hľadia v ústrety vodíku. SEAT vidí budúcnosť v spracovaní odpadu.

Znie to ako rozprávka. Prečo zložito vyrábať elektrinu, ťažiť čím ďalej tým vzácnejšiu ropu pre výrobu benzínu či nafty, alebo nákladne získavať vodík, keď môžeme jazdiť na odpad, ktorého je všade okolo naopak čím ďalej  tým viac ?

Touto témou spracovania odpadu pre pohon áut sa zaoberá SEAT vo svojom novom programe. Španielska automobilka sa obecne v posledných rokoch špecializuje na plynové pohony, predovšetkým na CNG. Pre celý koncern Volkswagen vedie ich vývoj. Jedným zo zdrojov pre takto upravené pohonné jednotky by mohol vraj byť aj biometán, ktorý sa získava práve z odpadu.

Pilotný projekt nazvaný Methamorphosis vytvára dostatok biometánu pre testovaciu prevádzku štyroch vozidiel. Špecializované zariadenie Ecoparc 2 však má potenciál vyrábať omnoho väčšie množstvo plynu. Pokiaľ by bol všetok získavaný biometán použíty ako palivo, mohlo by 3 750 Leonov obísť každý rok zemeguľu. V súčasnosti jazdia na biometán tri Leony a jedna Arona. Vplyv ekologického paliva na ich motory bude skúmaný po prejdení minimálne 30 000 kilometrov s každým vozidlom.

A ako vôbec cesta z odpadkového koša do nádrže prebieha ? Biometán se vyrába z organického odpadu z hnedých popolníc a z ďalšieho využiteľného materiálu zo sivých popolníc. Závod na triedenie a likvidáciu odpadu v Barcelone premieňa všetky uvedené suroviny na biopalivo.

Proces premeny začína, ihneď ako je v areáli Ecoparcu vytriedený všetok organický odpad a umiestnený do obrovských nádob pre anaeróbnu digesciu. Každá z týchto nádob má objem 4 500 metrov kubických a s výškou 26 metrov je rovnako vysoká ako 8 poschodová budova. Vďaka neprítomnosti kyslíku sa v nádobách spustia rozkladné procesy, medzi ich produkty patria plyny. O 30 dní neskôr je výsledkom bioplyn s 65% podielom metánu.

Tento bioplyn stále ešte nemá dostatočnú kvalitu k tomu, aby mohol poháňať motory, takže musí byť rafinovaný,“ vysvetľuje inžinier Andrew Shepherd. Organické zbytky, ktoré neboli premenené na bioplyn, nájdu uplatnenie ako hnojivá. Všetko tak má svoje ďalšie využitie.

Nasleduje rafinácia a stlačenie. V tomto kroku obsahuje zmes plynov metán a oxid uhličitý. Zmes plynných látok je však nutné ďalej rafinovať, aby dosiahla dostatočnú kvalitu pre pohon automobilov. Po fáze rafinácie se plyn stlačí a skladuje.

Biometán je potom pripravený k použitiu v akomkoľvek vozidle s pohonom na zemný plyn. Doplnenie paliva na plniacej stanici projektu trvá menej než 3 minúty. „Tento biometán je možné dodávať do siete pre distribúciu zemného plynu. Biometán má rovnaké chemické zloženie, takže môže byť používaný priamo alebo v zmesi s konvenčným zemným plynom,“ hovorí Shepherd.

(Zdroj:https://www.youtube.com/watch?v=o6Xkn3DgLxw,https://www.novinky.cz/auto/502327-z-odpadkoveho-kose-do-nadrze-auta-seat-pracuje-na-novem-ekologickem-palivu.html )

Prázdny