Nemecký ADAC zverejnil výsledky enviromentálneho testu pre rok 2019, víťazom sa stalo CNG

Nemecká organizácia ADAC, každoročne zverejňuje rebríček výsledkov EcoTestu. Hodnotí v ňom emisie áut, ktoré prešli meraniami v jeho laboratóriách. Hodnotí nielen produkované emisie, ale aj reálnu spotrebu auta.


Podľa popredných výrobcov automobilov sú všetky ich vozidlá šetrné k životnému prostrediu. Je to naozaj pravda ? Ako ukazujú výsledky environmentálneho testu ADAC z roku 2019, stále existujú veľké rozdiely v emisiách CO₂ a znečisťujúcich látkach.

  • Kráľ v šetrení životného prostredia je pohon CNG
  • Iba 6 zo 122 testovaných vozidiel získalo v ADAC Ecotest plných päť hviezdičiek
  • Veľké SUV a športové modely vyšli najhoršie


Svet sa rýchlo mení a tak isto sa menia aj nálady kupujúcich pri výbere auta

V minulosti sa pozornosť sústreďovala skôr na imidž, vybavenie a výkon, ale v súčasnosti sa zrak upiera na enviromentálnu záťaž, ktorú vozidlo produkuje. Zlé to určite nieje pretože ekonomický automobil nielenže lacnejšie jazdí, ale tiež produkuje menej škodlivín.

Nemecká organizácia ADAC, každoročne zverejňuje rebríček výsledkov EcoTestu

Hodnotí v ňom emisie áut, ktoré prešli meraniami v jeho laboratóriách. Hodnotí nielen produkované emisie, ale aj reálnu spotrebu auta. V hodnotiacich protokoloch udeľuje každému autu počet bodov (max. je 100 bodov) a pre jednoduchšiu prehľadnosť aj hviezdičky. Maximum je, podobne ako pri Euro NCAP, päť hviezdičiek. Ako jedna zmála organizácii pritom ADAC do hodnotenia emisií elektromobilov započítava aj emisie vznikajúce pri výrobe elektrickej energie spotrebovanej elektrickými autami počas testov. Že nemeckí komisári nie sú odtrhnutí od reality dokazuje aj fakt, že do výsledkov započítavajú aj straty pri nabíjaní.

Celkové hodnotenie životného cyklu elektrického automobilu vrátane jeho výroby sa môže líšiť v závislosti od množstva použitej zelenej elektriny, ale pokiaľ ide o samotnú prevádzku, elektrické automobily fungujú celkom dobre, ako ukazuje súčasné hodnotenie. Aspoň pokiaľ ide o úsporu energie, menšie modely ako BMW i3, Kia e-Niro (každý päť hviezdičiek) a e-Soul alebo Tesla Model 3 (každý štyri hviezdičky).

Jediným väčším elektrickým autom v teste 2019 bol Audi e-tron 55 quattro - dostal iba umiernené tri hviezdičky. Jeho vysoká spotreba meraná 25,8 kWh na 100 kilometrov (so stratami pri nabíjaní) svedčí o plytvaní spotrebou energie. Pre porovnanie 1,2-tonový ľahší BMW i3 má v priemere iba 17,9 kWh.

Toto hodnotenie zobrazuje iba modely testované v roku 2019. Autá testované v predchádzajúcich rokoch nájdete pod

ADAC Ecotest 2018 a ADAC Ecotest 2018
ADAC Ecotest 2017 a ADAC Ecotest 2017
 


Veľké a ťažké SUV, ich vysoká spotreba a tým aj ich emisie CO₂ sú odsúdené na zánik. 291 gramov CO2 / km a 10,7 litra na Porsche Macan S s výkonom 354 k je dnes už neprijateľných.

Ak existuje aj systém na čistenie výfukových plynov, ktorý nefunguje rovnako dobre vo všetkých jazdných situáciách, napríklad na diaľnici s Honda CR-V 1.5 Turbo alebo Volvo XC90 D5 AWD, takéto hrubé lode nezanedbávajú environmentálne hodnotenie ADAC. Ten bol teraz nahradený XC90 B5, ktorý je vďaka vylepšenému čisteniu výfukových plynov podstatne čistejší, a preto v Ecoteste dostáva najmenej tri hviezdičky.

Seat Arona TGI získava najvyššie hodnotenie

Malý SUV Seat Arona TGI na zemný plyn dokonca získa plných päť hviezdičiek.

V každom prípade modely zemného plynu sú na prvých miestach - palivo horí veľmi čisto a je tu pomerne málo CO₂.

Medzi 10 najlepších v rebríčku Ecotest patrí šesť päťhviezdičkových automobilov s alternatívnymi pohonmi.

Ako funguje ADAC testovanie

Všetky vozidlá v ADAC Ecotest sa merajú na vlastnej testovacej stolici. To znamená, že výsledky je možné porovnávať 100 percent medzi sebou po celý rok, pretože rámcové podmienky sú úplne rovnaké pre všetky autá.

V praktických cykloch, ktoré idú nad rámec zákonných požiadaviek, sú merané jednotlivé emisie CO₂, oxid uhoľnatý (CO), oxid dusičitý (NOx), uhľovodík (HC), ako aj hmotnosť častíc. Každá nameraná hodnota sa oboduje, čo vedie k ľahko zrozumiteľnému hodnoteniu hviezdičkami. Najčistejšie je vozidlo s piatimi hviezdičkami, jedno a dvojhviezdičkové vozidlá nie sú šetrné k životnému prostrediu.

Na rozdiel od zákonodarcov a výrobcov automobilov ADAC nevidí elektrické vozidlá ako „vozidlá s nulovými emisiami“, ale namiesto toho ich spoplatňuje výfukovými plynmi, ktoré sú výsledkom výroby energie v elektrárni podľa nemeckého energetického mixu. Z dôvodov porovnateľnosti, ADAC počíta tie emisie CO₂ pre spaľovacie motory, ktoré vznikajú pri výrobe paliva a aj pri prevádzke vozidla (celú uhlíkovú stopu).

Fotogaléria top 10 vozidiel:

 

Zdroj: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/, https://www.topspeed.sk/auta-na-cng-su-ekologickejsie-ako-elektromobily-hovori-adac/17104, https://auto.sme.sk/c/22308808/test-najekologickejsie-auta-na-trhu-adac.html

Prázdny