Auto Test-Prémiovka na plyn-S Audi A5 g-tron sa jazdí za pár centov na kilometer

Plynová A5 Sportback sa spolu s A4 Avant na trhu objavila nedávno a doplnila ponuku k A3, ktorá používa rovnakú techniku ako Škoda Octavia G-tec, Seat LEON GTI alebo Volkswagen Golf TGI. Keďže sú modely Audi postavené v hierarchii o niečo vyššie, dostali taktiež o niečo väčší a výkonnejší motor.

Predstava dopravy budúcnosti je v túto chvíľu natoľko zaslepená elektrifikáciou, že sa často zabúda na niektoré ďalšie možnosti z oblasti alternatívnych palív. Napríklad stlačený zemný plyn (CNG) má určite čo povedať a ako sa ukazuje, veľmi dobre vie poslúžiť aj v prémiovom segmente dopravy.

V priebehu jedného týždňa bola možnosť vyskúšať si kupé Audi A5 Sportback, ktorého výkon síce nereflektuje elegantný športový vzhľad, ale ponúka ekologickú a hlavne ekonomickú prevádzku. Ako v označení „g-tron“ v názve napovedá, táto A5 jazdí na CNG.

Väčšie auto, väčší motor

Plynová A5 Sportback sa spolu s A4 Avant na trhu objavila nedávno a doplnila ponuku k A3, ktorá používa rovnakú techniku ako Škoda Octavia G-tec, Seat LEON GTI alebo Volkswagen Golf TGI. Keďže sú modely Audi postavené v hierarchii o niečo vyššie, dostali taktiež o niečo väčší a výkonnejší motor.

Konkrétne sa v prednej časti vozidla nachádza preplňovaný dvojliter 2.0 TFSI, ponúkajúci 170 koní (125 kW) výkonu a 270 Nm krútiaceho momentu. Je to síce o dosť menej, ako dokážu ponúknuť benzínové varianty rovnakého motoru, ale zásadný je tu práve plyn.

Stlačený zemný plyn je uložený pod podlahou kufru a celkovo v štyroch tlakových nádržiach o celkovej kapacite 19 kilogramov. Keď dôjde plyn, je tu ešte stále zmenšená benzínová nádrž s objemom 25 litrov.

 

Nepoznáte rozdiel

Pri bežnom používaní si na benzín ani nespomeniete. Za normálnych okolností jazdí g-tron výlučne na plyn a výnimkou sú iba veľmi studené štarty pri okolitej teplote pod -10 °C, alebo pár minút po doplnení plynových nádrží, kde si systém overí jeho kvalitu. Vo všetkých ostatných prípadoch na budíkoch svieti zelená kontrolka, označujúca jazdu na CNG.

Jazda sa prakticky nelíši od jazdy s klasickým benzínovým dvojlitrom. Motor pradie úplne hladko, zvláda pružný a príjemne silný ťah už pri 1500 otáčkach a s ochotou sa necháva vytočiť približne do 6000, až štvorvalcu jemne dôjde dych. Čo sa dynamiky týka, 170 koní síce asfalt netrhá, ale sily má dostatok na svižnejší presun po diaľnici alebo pre bezpečné rýchle obchádzanie na cestách mimo mesta.

Jazdím na plyn, jazdím EKOnomicky

Najdôležitejším parametrom v prípade g-tronu je pochopiteľne spotreba. Audi sľubuje rozprávkové náklady na palivo v podobe „pár centov“ na kilometer a tejto hranice sa dá skutočne priblížiť (závisí to samozrejme podľa aktuálnej ceny CNG na verejných plniacich staniciach), nie je nutné sa ani nejako extra snažiť. Dokonca aj v meste sa A5 pohybuje takmer výhradné do 6 kilogramov plynu na sto kilometrov a dokonca, je úžasné ako vie spotreba klesnúť pri jazde na diaľnici. V tomto prípade si aerodynamická silueta Sportbacku razí cestu vzduchom pri spotrebe 4,3 kilogramu na 100 km, čo je výborný výsledok. Finálna priemerná spotreba, kombinujúca mesto aj jazdu mimo mesta, nakoniec skončila na 5 kilogramoch na 100 km.

Keď počítame s cenou 1,22€/1kg CNG, dostaneme sa na 0,061€ za 1 kilometer.

Dojazd na plyn vychádza na približne 380km a opätovné doplnenie, aj úplne prázdnej nádrže,  vychádza do 25€ (podľa aktuálnej ceny 1kg CNG)

Pokrytie Slovenska CNG plniacimi stanicami je síce momentálne malé, avšak sú vytvorené aktívne plány či už súkromného sektoru alebo štátnej pomoci na ich výstavbu. Pre viac informácii ohľadom výstavby CNG plniacich staníc sa prihláste na odber newslettrov na stránke www.cngslovensko.sk/kontakty. Keď aj vyčerpáme všetok zemný plyn zhasne sa jedna zelená kontrolka na palubovke, vozidlo sa jednoducho prepne na benzín a nerušene pokračujete v jazde. Šofér sa o nič nemusí starať a vlastne ani nemôže. Do hospodárenia s palivom totiž g-tronu nie je možné nijako „kecať“.

CNG v prémiovej kategórii ? Prečo nie !

Prítomnosť pohonu na zemný plyn v Audi A5 Sportback rozhonde neznamená žiadny ústupok z prémiovosti. Stále dostanete krásne vyzerajúci športovo ladený sportback a stále si užívate v špičkovo spracovanom a priestornom interiéri v parádnych sedadlách. Do toho všetkého jazdíte sa smiešne nízke prevádzkové náklady.

Cena g-tronu je o niečo vyššia, ale pri vyšších nájazdoch sa vaša investícia rýchlo vráti. Keď zoberieme do úvahy základnú výbavu a automatickú prevodovku, vyjdú základné 2.0 TFSI s výkonom 190 koní (140kW) na približne 45 500€, výkonnejší 2.0 TFSI s výkonom 252 koní (185kW) približne 49 200€.

Plynový g-tron s výkonom 170 koní (125kW) vychádza približne na 48 800€, s manuálnou prevodovkou 44 000€.

Zánovné vozidlá Audi A5 g-tron 2.0 TFSI nájdete aj v našej ponuke vozidiel tu.

(zdroj: https://automix.denik.cz/testy/test-audi-a5-sportback-g-tron-20180101.html)

Prázdny